“Bacalah dengan (menyebut) nama Tuhanmu Yang menciptakan, Dia telah menciptakan manusia dari ‘alaq, Bacalah, dan Tuhanmulah Yang Maha Pemurah,Yang mengajar (manusia) dengan perantaraan kalam, Dia mengajarkan kepada manusia apa yang tidak diketahuinya.”
96:1-5
Apabila ditanyakan kepada pelajar, mata pelajaran apakah yang mereka minati? Sudah tentu guru akan mendapati sangat kurangnya pelajar yang meminati subjek Pendidikan Islam. Jangan terkejut pula, jika ditanya subjek apakah yang antara yang ingin dipelajari sudah tentu subjek Pendidikan Islam tidak akan tersenarai kerana tidak memberikan sumbangan dalam memastikan kerjaya yang dicita-cita akan tercapai. Adakah ini generasi yang diharapkan dapat memimpin umat manusia pada masa hadapan. Kekhuatiran timbul apabila jauhnya generasi akan datang daripada berdamping dengan Al Quran.
Kini sejauhmanakah Al Quran didampingkan dekat pada pelajar dan bagaimana dan siapakah yang dapat membantu pelajar dekat pada Al Quran. Guru antara insan ‘mursyid’ (pembimbing) kepada pelajar juga terkadangkala terjauh daripada Al Quran apatah lagi menjadikan Al Quran hidangan dan santapan utama kepada jiwa pelajar.
Sesungguhnya ayat yang pertama iqra’ ialah satu bentuk suruhan dan arahan kepada Rasulullah untuk membaca dan umumnya kepada umat Islam untuk membaca atau maksud lain memerintahkan umat Islam untuk melibatkan diri dalam pencarian ilmu. Ilmu apakah yang telah diperintahkan Allah untuk dicari dan diteroka umat Islam? “dengan nama Tuhanmu yang menciptakan,” membawa pengertian untuk dicari lmu yang dapat membawa kepada mengenal Allah iaitu Tuhan yang berkuasa menciptakan manusia.
Perkara yang seharusnya diteliti di sini ialah bidang ilmu apakah yang telah diperintahkan Allah untuk dipelajari? Sebenarnya daripada pengertian ayat di atas dapat disimpulkan ilmu tauhid adalah ilmu yang mendahului ilmu lain dalam membawa manusia mengenali Penciptanya. Subjek Pendidikan Islamlah subjek yang sepatutnya didedahkan lebih banyak oleh guru kepada pelajar.
96:1-5
Apabila ditanyakan kepada pelajar, mata pelajaran apakah yang mereka minati? Sudah tentu guru akan mendapati sangat kurangnya pelajar yang meminati subjek Pendidikan Islam. Jangan terkejut pula, jika ditanya subjek apakah yang antara yang ingin dipelajari sudah tentu subjek Pendidikan Islam tidak akan tersenarai kerana tidak memberikan sumbangan dalam memastikan kerjaya yang dicita-cita akan tercapai. Adakah ini generasi yang diharapkan dapat memimpin umat manusia pada masa hadapan. Kekhuatiran timbul apabila jauhnya generasi akan datang daripada berdamping dengan Al Quran.
Kini sejauhmanakah Al Quran didampingkan dekat pada pelajar dan bagaimana dan siapakah yang dapat membantu pelajar dekat pada Al Quran. Guru antara insan ‘mursyid’ (pembimbing) kepada pelajar juga terkadangkala terjauh daripada Al Quran apatah lagi menjadikan Al Quran hidangan dan santapan utama kepada jiwa pelajar.
Sesungguhnya ayat yang pertama iqra’ ialah satu bentuk suruhan dan arahan kepada Rasulullah untuk membaca dan umumnya kepada umat Islam untuk membaca atau maksud lain memerintahkan umat Islam untuk melibatkan diri dalam pencarian ilmu. Ilmu apakah yang telah diperintahkan Allah untuk dicari dan diteroka umat Islam? “dengan nama Tuhanmu yang menciptakan,” membawa pengertian untuk dicari lmu yang dapat membawa kepada mengenal Allah iaitu Tuhan yang berkuasa menciptakan manusia.
Perkara yang seharusnya diteliti di sini ialah bidang ilmu apakah yang telah diperintahkan Allah untuk dipelajari? Sebenarnya daripada pengertian ayat di atas dapat disimpulkan ilmu tauhid adalah ilmu yang mendahului ilmu lain dalam membawa manusia mengenali Penciptanya. Subjek Pendidikan Islamlah subjek yang sepatutnya didedahkan lebih banyak oleh guru kepada pelajar.
Subjek kedua ialah merujuk kepada ayat “Dia telah menjadikan kamu daripada ‘alaq’.” Perkataan ‘alaq’ adalah satu perkataan yang selama ini sentiasa difahami dengan maksud ‘segumpal darah’ dalam tafsiran bahasa melayu padahal ia sebenarnya membawa maksud ‘lintah’. Tiada sesiapa pun tahu mengapa lintah dikaitkan dengan penciptaan awal manusia sehinggalah apabila kajian sains mendapati objek berbentuk lintah yang melekat pada dinding rahim. Persoalannya mengapakah ‘alaq’ dipilih Allah dalam ayat pertama diwahyukan kepada Rasulullah, ayat yang menyuruh umat manusia mencari ilmu. Tujuan ayat ini ialah supaya manusia mencari jawapan kepada penciptaan manusia menerusi bidang ilmu sains, dan bidang yang dapat membawa manusia untuk mengenali kejadian manusia ialah subjek biologi.
“Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di segenap ufuk dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah bagi mereka bahwa Al Qur'an itu adalah benar. Dan apakah Tuhanmu tidak cukup (bagi kamu) bahwa sesungguhnya Dia menyaksikan segala sesuatu?”41:53
Bagi mengingatkan umat yang lain akan kebenaran Al Quran, maka Allah telah menegaskan melalui penciptaan alam dan juga melalui penciptaan manusia itu sendiri. Jelaslah bidang biologi mampu mendekatkan insan yang dahagakan ilmu kepada Penciptanya. Maka apakah kita selaku makhluk Allah mempunyai banyak pilihan yang lain untuk kita kenal dengan Pencipta (Allah). Allah menggalakkan manusia mencari jawapan dan maklumat tentang segala kejadian alam. Malah Allah membuka segala kejadian alam untuk ditunjukkan kekuasaanNya bagi diteroka oleh manusia. Begitupun Allah telah menegaskan bahawa kekuasaan Allah dapat juga dilihat pada diri manusia itu sendiri. Semua kejadian hasil daripada kekuasaan Allah guna untuk menunjukkan kebenaran Al Quran.
“Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya.”95 :4
Makhluk manusia merupakan kejadian yang diciptakan Allah dalam bentuk yang sebaik-baiknya. Kejadian manusia yang seimbang dan sempurna mengatasi penciptaan makhluk yang lain. Keistimewaan yang diberikan Allah ini malangnya hanya sedikit sahaja yang menghargai dan lebih menyedihkan umat Islam seolah-olah lupa dengan keistimewaan penciptaan diri sehingga sanggup mempergunakan kelebihan yang ada untuk tujuan mengengkari Allah pula.
“Yang membuat segala sesuatu yang Dia ciptakan sebaik-baiknya dan Yang memulai penciptaan manusia dari tanah. Kemudian Dia menjadikan keturunannya dari saripati air yang hina (air mani). Kemudian Dia menyempurnakan dan meniupkan ke dalam (tubuh) nya roh (ciptaan) -Nya dan Dia menjadikan bagi kamu pendengaran, penglihatan dan hati; (tetapi) kamu sedikit sekali bersyukur.”32:7-9
Walaupun dikurniakan Allah dengan deria yang mampu memberi pedoman guna mengharungi cabaran dan ujian dunia, ditambah pula dengan akal yang bijak, jelas manusia seolah-olah khayal dan lupa kepada nikmat yang diberikan. Maka sewajibnya ada pendekatan lain yang berusaha membawa masyarakat kembali mendekati Allah.
“Sesungguhnya (ayat-ayat) ini adalah suatu peringatan, maka barang siapa menghendaki (kebaikan bagi dirinya) niscaya dia mengambil jalan kepada Tuhannya.” 76:29
Rasulullah s.a.w. sendiri telah berusaha membawa peringatan dengan pelbagai bentuk dan pendekatan. Dengan risalah indah yang dibawa oleh Rasulullah masih ramai lagi yang sengaja membutakan mata dan hati mereka dari menerima seruan Ilahi. Malahan sanggup menahan deria dari menerima kebenaran melalui alam ciptaan Allah.
“Dan sesungguhnya Al Qur'an itu benar-benar suatu pelajaran bagi orang-orang yang bertakwa.” 69:48
Begitupun Al Quran jualah ibu kepada segala kitab pengetahuan yang ada. Sehinggakan segala perumpamaan dapat dihubungkan bagi menjelaskan sebarang kekusutan dan kemusykilan dalam mencari ilmu. Al Quran didatangkan dengan pelbagai analogi, namun tidak semua analogi dapat ditangkap isi pelajaran yang dimaksudkan Allah. Justeru itu hanya yang benar-benar inginkan jawapan sahaja yang dapat melihat Al Quran daripada pelbagai sudut ilmu.
“Sesungguhnya telah Kami buatkan bagi manusia dalam Al Qur'an ini setiap macam perumpamaan supaya mereka dapat pelajaran. “39:27
Jelasnya Bioquran hanya mampu dapat dimanfaatkan oleh mereka yang benar-benar menjadikan Al Quran pendamping diri mereka. Biarpun apa jua bukti dan keterangan yang disampaikan melalui Al Quran namun ilmu dan pengetahuan tetap perlu diteroka dan dicari. Pencarian ilmu dan pengetahuan berdasarkan kepada kajian dan eksperimen akan menjadi lebih bermakna dengan panduan Al Quran.
“Sesungguhnya telah datang dari Tuhanmu bukti-bukti yang terang; maka Barang siapa melihat (kebenaran itu), maka (manfaatnya) bagi dirinya sendiri; dan barang siapa buta (tidak melihat kebenaran itu), maka kemudaratannya kembali kepadanya. Dan aku (Muhammad) sekali-kali bukanlah pemelihara(mu).”6:104
Justeru itu tiada alasan untuk memisahkan Al Quran dengan pengetahuan saintifik yang mementingkan kepada bukti dan hipotesis yang sahih.
“Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di segenap ufuk dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah bagi mereka bahwa Al Qur'an itu adalah benar. Dan apakah Tuhanmu tidak cukup (bagi kamu) bahwa sesungguhnya Dia menyaksikan segala sesuatu?”41:53
Bagi mengingatkan umat yang lain akan kebenaran Al Quran, maka Allah telah menegaskan melalui penciptaan alam dan juga melalui penciptaan manusia itu sendiri. Jelaslah bidang biologi mampu mendekatkan insan yang dahagakan ilmu kepada Penciptanya. Maka apakah kita selaku makhluk Allah mempunyai banyak pilihan yang lain untuk kita kenal dengan Pencipta (Allah). Allah menggalakkan manusia mencari jawapan dan maklumat tentang segala kejadian alam. Malah Allah membuka segala kejadian alam untuk ditunjukkan kekuasaanNya bagi diteroka oleh manusia. Begitupun Allah telah menegaskan bahawa kekuasaan Allah dapat juga dilihat pada diri manusia itu sendiri. Semua kejadian hasil daripada kekuasaan Allah guna untuk menunjukkan kebenaran Al Quran.
“Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya.”95 :4
Makhluk manusia merupakan kejadian yang diciptakan Allah dalam bentuk yang sebaik-baiknya. Kejadian manusia yang seimbang dan sempurna mengatasi penciptaan makhluk yang lain. Keistimewaan yang diberikan Allah ini malangnya hanya sedikit sahaja yang menghargai dan lebih menyedihkan umat Islam seolah-olah lupa dengan keistimewaan penciptaan diri sehingga sanggup mempergunakan kelebihan yang ada untuk tujuan mengengkari Allah pula.
“Yang membuat segala sesuatu yang Dia ciptakan sebaik-baiknya dan Yang memulai penciptaan manusia dari tanah. Kemudian Dia menjadikan keturunannya dari saripati air yang hina (air mani). Kemudian Dia menyempurnakan dan meniupkan ke dalam (tubuh) nya roh (ciptaan) -Nya dan Dia menjadikan bagi kamu pendengaran, penglihatan dan hati; (tetapi) kamu sedikit sekali bersyukur.”32:7-9
Walaupun dikurniakan Allah dengan deria yang mampu memberi pedoman guna mengharungi cabaran dan ujian dunia, ditambah pula dengan akal yang bijak, jelas manusia seolah-olah khayal dan lupa kepada nikmat yang diberikan. Maka sewajibnya ada pendekatan lain yang berusaha membawa masyarakat kembali mendekati Allah.
“Sesungguhnya (ayat-ayat) ini adalah suatu peringatan, maka barang siapa menghendaki (kebaikan bagi dirinya) niscaya dia mengambil jalan kepada Tuhannya.” 76:29
Rasulullah s.a.w. sendiri telah berusaha membawa peringatan dengan pelbagai bentuk dan pendekatan. Dengan risalah indah yang dibawa oleh Rasulullah masih ramai lagi yang sengaja membutakan mata dan hati mereka dari menerima seruan Ilahi. Malahan sanggup menahan deria dari menerima kebenaran melalui alam ciptaan Allah.
“Dan sesungguhnya Al Qur'an itu benar-benar suatu pelajaran bagi orang-orang yang bertakwa.” 69:48
Begitupun Al Quran jualah ibu kepada segala kitab pengetahuan yang ada. Sehinggakan segala perumpamaan dapat dihubungkan bagi menjelaskan sebarang kekusutan dan kemusykilan dalam mencari ilmu. Al Quran didatangkan dengan pelbagai analogi, namun tidak semua analogi dapat ditangkap isi pelajaran yang dimaksudkan Allah. Justeru itu hanya yang benar-benar inginkan jawapan sahaja yang dapat melihat Al Quran daripada pelbagai sudut ilmu.
“Sesungguhnya telah Kami buatkan bagi manusia dalam Al Qur'an ini setiap macam perumpamaan supaya mereka dapat pelajaran. “39:27
Jelasnya Bioquran hanya mampu dapat dimanfaatkan oleh mereka yang benar-benar menjadikan Al Quran pendamping diri mereka. Biarpun apa jua bukti dan keterangan yang disampaikan melalui Al Quran namun ilmu dan pengetahuan tetap perlu diteroka dan dicari. Pencarian ilmu dan pengetahuan berdasarkan kepada kajian dan eksperimen akan menjadi lebih bermakna dengan panduan Al Quran.
“Sesungguhnya telah datang dari Tuhanmu bukti-bukti yang terang; maka Barang siapa melihat (kebenaran itu), maka (manfaatnya) bagi dirinya sendiri; dan barang siapa buta (tidak melihat kebenaran itu), maka kemudaratannya kembali kepadanya. Dan aku (Muhammad) sekali-kali bukanlah pemelihara(mu).”6:104
Justeru itu tiada alasan untuk memisahkan Al Quran dengan pengetahuan saintifik yang mementingkan kepada bukti dan hipotesis yang sahih.
No comments:
Post a Comment