Pendekatan Bioda'ie dengan 3 komponen
Sesungguhnya perlaksanaan suatu pendekatan yang baik seperti BioDaie memerlukan kesungguhan dan penyusunan program yang lebih terarah dan strategik. Justeru itu Biodaie perlu berdiri di atas tiga komponen
Komponen Pertama : Pendidik
Komponen Kedua : Pelajar
Komponen Ketiga : Modul (bahan pengajaran seperti BioQuran)
Perlaksanaan BioDaie tidak akan terlaksana sekiranya ia tidak dibawa, didokong dan disokong oleh individu bernama pendidik. Pendidik ini pula perlulah diorganisasikan sebagai suatu kumpulan yang mantap. Penubuhan organisasi ini pula diharap dapat menjadi tulang belakang kepada program ini. Di antara tugasan yang terkandung dalam organisasi ini nanti ialah
i. Menyediakan modul-modul baru dan bahan yang bersesuaian dengan pengajaran
dan pembelajaran di MRSM
ii. Membimbing dan memberi tunjuk ajar kepada guru-guru yang lain
iii. Menyampaikan pengisian ke setiap MRSM
iv. Menggalakkan semua MRSM untuk memberikan sepenuhnya komitmen dalam
ii. Membimbing dan memberi tunjuk ajar kepada guru-guru yang lain
iii. Menyampaikan pengisian ke setiap MRSM
iv. Menggalakkan semua MRSM untuk memberikan sepenuhnya komitmen dalam
menjayakan program ini.
Pendidik
“Kami akan membacakan (Al Qur'an) kepadamu (Muhammad) maka kamu tidak akan lupa, kecuali kalau Allah menghendaki. Sesungguhnya Dia mengetahui yang terang dan yang tersembunyi. Dan Kami akan memberi kamu taufik kepada jalan yang mudah, oleh sebab itu berikanlah peringatan karena peringatan itu bermanfaat, orang yang takut (kepada Allah) akan mendapat pelajaran,” 87:6-10
Pendidik
“Kami akan membacakan (Al Qur'an) kepadamu (Muhammad) maka kamu tidak akan lupa, kecuali kalau Allah menghendaki. Sesungguhnya Dia mengetahui yang terang dan yang tersembunyi. Dan Kami akan memberi kamu taufik kepada jalan yang mudah, oleh sebab itu berikanlah peringatan karena peringatan itu bermanfaat, orang yang takut (kepada Allah) akan mendapat pelajaran,” 87:6-10
Bidang perguruan adalah merupakan satu bidang profesion tertua di dunia. Menjadi guru adalah suatu pekerjaan yang termulia. Guru berperanan memberi dan menyampaikan maklumat kepada pelajar. Memberi dan menyampaikan maklumat yang diharap dapat membawa perubahan kepada pelajar samada tingkahlaku, kepercayaan dan sikap. Malah ilmu yang berguna dapat memberikan manfaat yang besar kepada yang berilmu dan dapat pula dimanfaatkan ke atas orang lain. Guru berperanan membentuk pelajar untuk menjadi seorang warga bangsa yang berguna kepada masyarakat dan berguna kepada agama. Namun adalah sesuatu yang malang apabila kebenaran ilmu yang disampaikan guru gagal membawa pelajar untuk sampai kepada kebenaran yang mutlak iaitu tujuan asal kejadian manusia iaitu tunduk sujud kepada Allah.
“Dan dia termasuk orang-orang yang beriman dan saling berpesan untuk bersabar dan saling berpesan untuk berkasih sayang.” 90:17
Pelajar Bersahsiah Mulia
Komponen kedua ialah pelajar, bersahsiah mulia yang diharap dapat dihasilkan melalui pendekatan ini kelak. Adalah fitrah seorang guru memastikan pelajarnya menjadi seorang yang berguna dengan sentiasa menerap dan memupuk segala perlakuan positif dan baik ke dalam diri pelajar. Pada masa yang sama segala unsur berkaitan perlakuan negatif dan buruk dihindar jauh daripada pelajar. Malah seringkali ditanamkan untuk berbuat baik selalu dan berbuat jahat jangan sekali terus ke dalam sanubari diri pelajar sebagai bekal nasihat paling berguna dari guru.
Katakanlah: "Berjalanlah di (muka) bumi, maka perhatikanlah bagaimana Allah menciptakan (manusia) dari permulaannya, kemudian Allah menjadikannya sekali lagi. Sesungguhnya Allah Maha Kuasa atas segala sesuatu. 29:20
Sebagai seorang pendidik sebenarnya secara sedar atau tidak sedar telah meletakkan diri berperanan di barisan hadapan memimpin gerombolan pejuang yang berdakwah di jalan Allah. Pendidik bukan sahaja sebagai pendakwah sebaliknya amanah pendidik yang digalas adalah guna mencorakkan strategi dan pendekatan terbaik dalam memastikan dakwah dapat sampai dengan berkesan kepada sasarannya, iaitu khususnya pelajar dan umumnya masyarakat.
Dan sesungguhnya telah Kami mudahkan Al Qur'an untuk pelajaran, maka adakah orang yang mengambil pelajaran? 54:40
Sekiranya semua subjek dan semua guru bersatu hati mengembelengkan usaha untuk menghasilkan pelajar yang berkualiti dan bersahsiah mulia, maka sudah tentu natijahnya pelajar yang cemerlang daripada semua aspek dapat dihasilkan. Selanjutnya dapat melahirkan insan soleh dan solehah terutamanya yang sentiasa memperhatikan kejadian kekuasaan Allah.
Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda (kekuasaan Kami) bagi orang-orang yang memperhatikan tanda-tanda. 15:75
Modul BioQuran
Komponen ketiga ialah menggunakan modul BioQuran sebagai suatu modul yang diterimapakai dalam sistem pendidikan di MRSM.
1. Penggunaan BioQuran Sebagai Modul Baru dalam sistem MRSM
2. Penggunaan BioQuran Sebagai Rujukan dalam Pengajaran dan Pembelajaran Subjek Biologi.
Keputusan SPM bagi subjek Biologi 2010 menunjukkan penurunan yang sangat ketara berbanding subjek-subjek lain terutamanya subjek seperti Fizik dan Kimia. Maka timbul persoalan apakah justifikasinya subjek biologi ini kepada semua pelajar dan ini membawa kepada keputusan untuk membenarkan hanya pelajar yang benar-benar bersedia sahaja untuk mengambil subjek biologi dalam senarai subjek untuk SPM. Sekiranya keputusan ini benar-benar terjadi, maka adalah malang bagi pelajar kerana tidak dapat menggunakan subjek biologi sebagai medium kepada mengenal Allah.
Komponen ketiga ialah menggunakan modul BioQuran sebagai suatu modul yang diterimapakai dalam sistem pendidikan di MRSM.
1. Penggunaan BioQuran Sebagai Modul Baru dalam sistem MRSM
2. Penggunaan BioQuran Sebagai Rujukan dalam Pengajaran dan Pembelajaran Subjek Biologi.
Keputusan SPM bagi subjek Biologi 2010 menunjukkan penurunan yang sangat ketara berbanding subjek-subjek lain terutamanya subjek seperti Fizik dan Kimia. Maka timbul persoalan apakah justifikasinya subjek biologi ini kepada semua pelajar dan ini membawa kepada keputusan untuk membenarkan hanya pelajar yang benar-benar bersedia sahaja untuk mengambil subjek biologi dalam senarai subjek untuk SPM. Sekiranya keputusan ini benar-benar terjadi, maka adalah malang bagi pelajar kerana tidak dapat menggunakan subjek biologi sebagai medium kepada mengenal Allah.
“Kami akan memperlihatkan kepada mereka tanda-tanda (kekuasaan) Kami di segenap ufuk dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelaslah bagi mereka bahwa Al Qur'an itu adalah benar. Dan apakah Tuhanmu tidak cukup (bagi kamu) bahwa sesungguhnya Dia menyaksikan segala sesuatu?”41:53
Namun begitu modul BioQuran harus mengambil tempat alternatif bagi mencapai tujuan dan hasrat ayat di atas bagi menyesuaikan dengan keputusan untuk membenarkan hanya segelintir pelajar sahaja mengambil subjek biologi dalam SPM. Adalah dicadangkan agar modul BioQuran ini digunakan secara khusus dan intensif semasa Kursus Kemahiran Insaniah dan Kemahiran Akademik Tingkatan 4 (KIKA).
Begitupun dicadangkan modul BioQuran perlu diwajibkan dalam pengajaran dan pembelajaran bagi pelajar yang mengambil subjek biologi SPM. Cara penggunaan modul ini bolehlah digunakan secara berperingkat mengikut topik-topik yang diajar. Begitupun cara menggunapakai BioQuran ini tidaklah begitu sukar, ini kerana BioQuran telah disusun mengikut kandungan sukatan pelajaran biologi SPM menjadikan ia sebagai modul yang mudah untuk difahami dan digunakan oleh pelajar dan guru. Modul BioQuran ini mengandungi ayat-ayat daripada kitab suci AlQuran yang menyentuh topik dalam subjek biologi. Selain itu penerangan dan huraian ayat serta keterangan saintifik bersumberkan buku teks ditampilkan agar pelajar dapat menerima modul ini kelak. Justeru itu modul BioQuran ini mempunyai lima belas bab sama seperti buku teks biologi.
Menariknya BioQuran ini ditampilkan dengan pendekatan inkuiri yang mana terdapat persoalan-persoalan yang sentiasa berkisar dalam masyarakat khususnya masyarakat Islam. Sehubungan itu pembelajaran Biologi akan menjadi lebih menarik dengan gabungan pendekatan kontekstual dan inkuiri terbimbing. Contoh persoalan yang diutarakan pula adalah seperti berikut
Persoalan 1 : Mengapa Biologi sangat penting sebagai bidang ilmu dalam Islam ?
Persoalan 2 : Bagaimana organisasi sel menjadi penting kepada organisma ?
Persoalan 3 : Mengapa tayammum digunakan untuk mengganti air ?
Persoalan 4 : Mengapa umat Islam diwajibkan puasa ?
Persoalan 5 : Bagaimana ketinggian altitud mempengaruhi respirasi ?
Persoalan 6 : Mengapa teori Darwin terhadap kejadian manusia perlu disanggah ?
Persoalan 7 : Apakah kepentingan penyembelihan haiwan kepada umat Islam ?
Persoalan 8 : Ibu atau bapakah yang menentukan jantina anak?
Persoalan 9 : Mengapa ibu diperintah menyusukan anak?
Pendidikan yang semakin mencabar kini menuntut kepada perubahan dengan penampilan pengajaran pembelajaran yang lebih sofistikated dan kreatif, lebih-lebih lagi ia perlu menyediakan pelajar untuk berhadapan dengan realiti sebenar. Namun jika subjek biologi gagal dipelajari oleh pelajar, bagaimana pelajar dapat dijamin dapat memahami dengan baik segala permasalahan dan persoalan dalam masyarakat Islam.
tengok la blog kami...
ReplyDelete